AgriMedia Kenniscafé werpt blik op Generatie Z, mediaconsumptie Generatie X en opkomst van AI

Onder toeziend oog van ruim 40 marketeers uit de agrarische sector namen Jaap Wouda en Jeroen Ekkelenkamp van Aeres Tech, Jean-Paul Reparon van AgriMedia en Bart Meerdink van Beeckestijn Business School de aanwezigen mee in inspirerende verhalen over respectievelijk het bereiken van Generatie Z in de landbouw, de mediaconsumptie van Generatie X in de landbouw en de rol van AI in marketing en daarbuiten.

Jaap en Jeroen mochten tijdens de goedbezochte sessie in De Blaauwe Kamer te Wageningen het spits afbijten. Jaap vertelde over de verschillende kenmerken van Generatie Z en de manier waarop zij over het algemeen denken. Deze generatie leeft grotendeels online, is veel actief op sociale media en heeft een korte aandachtsboog. Jeroen gaf echter het advies om goed te blijven kijken naar het daadwerkelijke gedrag van de doelgroep. De algemene kenmerken van Generatie Z zijn namelijk niet altijd een-op-een toepasbaar binnen de landbouw.

Jaap Wouda (Aeres Tech)

In de dagelijkse praktijk van Aeres Tech blijkt bijvoorbeeld dat aanwezigheid op beurzen en het organiseren van open dagen nog steeds van groot belang is. Aan het einde van de presentatie gaf Jaap Wouda enkele voorbeelden van Kraakman, een bedrijf dat zeer actief is op sociale media voor onder andere het werven van monteurs van de toekomst en studenten voor Aeres Tech. Met aansprekende voorbeelden werd getoond hoe Kraakman aanstormend talent in de werkplaats bereikt.

De presentatie van Jaap en Jeroen download je via deze link.

Na de presentatie van Jaap en Jeroen was het de beurt aan Jean-Paul Reparon van AgriMedia. Hij presenteerde de resultaten van een onderzoek dat AgriMedia in december 2024 heeft gehouden onder de lezers van de digitale nieuwsbrieven van LandbouwMechanisatie, Veehouderij Techniek en Elite. Uit het onderzoek blijkt dat Generatie X momenteel nog zeer bepalend is binnen de Nederlandse landbouw. Investeringsbeslissingen worden grotendeels nog door deze generatie genomen.

Jean Paul Reparon (AgriMedia)

Uit de resultaten, gebaseerd op ruim 400 respondenten, blijkt dat deze doelgroep veel tijd besteedt aan de consumptie van vakmedia. Men leest graag en doet dit meestal in de avond. Gemiddeld besteden de respondenten zo’n 1 tot 3 uur per dag aan mediaconsumptie. Een opvallende constatering was dat naast het gebruik van de smartphone ook het gedrukte vakblad nog steeds populair is.

Wanneer gekeken wordt naar het media-aanbod waar marketeers in de landbouw uit kunnen kiezen, blijkt dat dit aanbod sterk versnipperd is. Generieke media met een groot bereik en specialistische media concurreren om de aandacht van de lezer. Jean-Paul adviseert marketeers daarom goed te kijken naar de redactionele formule van een vakmedium en te beoordelen of deze aansluit bij het product of de dienst waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Naarmate de betrokkenheid rondom een medium toeneemt, wordt een advertentie namelijk ook meer gewaardeerd.

De presentatie van Jean-Paul download je via deze link.

Tenslotte was het de beurt aan Bart Meerdink van Beeckestijn Business School. Hij gaf de aanwezigen een update over de huidige stand van zaken rondom het gebruik van artificiële intelligentie. Bart begon zijn presentatie met een inkijkje in de kosten achter het gebruik van grote taalmodellen, zoals ChatGPT. Met sterk dalende kosten en de komst van DeepSeek uit China lijkt de strijd tussen Big Tech uit de Verenigde Staten en China nu echt losgebarsten.

Bart Meerdink
Bart Meerdink (Beeckestijn Business School)

Daarnaast signaleerde Bart verschillende trends en ontwikkelingen, waarbij het veranderende zoekgedrag van consumenten en de impact hiervan op SEO misschien wel het meest in het oog springende voorbeeld was. Hij benadrukte dat grote bedrijven al jaren bezig zijn met AI en dat de huidige ontwikkelingen op dit gebied qua impact kunnen worden vergeleken met de uitvinding van elektriciteit en het internet.

Uit een rondvraag in de zaal bleek dat nagenoeg iedereen al eens heeft kennisgemaakt met een van de modellen. ChatGPT en CoPilot werden daarbij het vaakst genoemd. Toch werd ook geconstateerd dat het gebruik van AI nog niet als mainstream kan worden beschouwd onder de aanwezigen. Eén ding is zeker: de energieke sessie van Bart zal menigeen hebben gestimuleerd om met AI aan de slag te gaan ;-).

Hieronder vind je verschillende links naar de documenten van Bart:

Presentatie Bart Meerink tijdens het AgriMedia Kenniscafé

AI & Digital Marketing trendrapport van Beeckestijn Business School

AI Playbook van Beeckestijn Business School

Ons nieuws
AgriMedia Kenniscafé: bouw aan een sterk merk

De wereld om ons heen verandert voortdurend. Politieke spanningen, een langdurige periode van forse inflatie, de oorlog in Oekraïne en de bredere geopolitieke spanningen, de impact van de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de toenemende invloed van grote techbedrijven zoals Google, Meta en OpenAI hebben een enorme impact op de hedendaagse economie. Ook dichter bij huis blijven […]

Limburgs Wijnbouwcongres: topsprekers, netwerken & wijnbeleving in Maastricht

Op vrijdag 16 mei wordt Maastricht het epicentrum van de Nederlandse en Belgische wijnbouw. Het Limburgs Wijnbouwcongres bij Van der Valk brengt de grootste namen uit de sector samen voor een dag vol kennis, netwerkmogelijkheden en inspiratie. Dit congres weerspiegelt de groei en professionalisering van de wijnbouw in de Lage Landen. De wijnbouw in Nederland […]

Bohnenkamp
Bohnenkamp Benelux kiest voor AgriMedia

Bohnenkamp Benelux heeft zich als doel gesteld om zich te positioneren als dé expert op het gebied van banden in de landbouwsector. Om dit doel te bereiken, hebben zij bewust gekozen voor een samenwerking met AgriMedia en specifiek voor het platform LandbouwMechanisatie en het Zomertour Festival. Dankzij het kwalitatieve bereik van dit platform en evenement […]